söndag 5 oktober 2014

Who´s afraid of Vagina Wolf?


I den här komedin från 2013 får filmmakaren Anna en medelålderskris. Hon inser att ingenting känns roligt längre och att hon blivit ful och överviktig. Hon har inget jobb (utom när hon ibland klär ut sig i en vaginadräkt och håller upp en reklamskylt för Brasilian Wax) och ingen flickvän och har inte blivit en känd manusskrivare och regissör som hon hade planerat. Istället är hon pank och bor i sin kompis garage i Los Angeles. Hon hade som plan att helt stänga ute kärleken ur sitt liv, för att kunna fokusera på arbetet och därigenom bli känd och hitta kärleken, men tydligen ville sig inte den planen.

Just när hon funderat på att ge upp helt träffar hon på snyggingen Katia på en fest och de börjar prata om allt möjligt, till exempel Virginia Wolf. Anna berättar att hon håller på att jobba på en film om Virginia Wolf, vilket inte är sant, och erbjuder Katia en roll i filmen. Sedan skyndar hon hem och stänger in sig i garaget och skriver filmmanuset rekordsnabbt. Hon ber sina snygga väninnor att vara skådespelerskor i filmen och en annan väninna att filma. De sätter igång direkt och under tiden spanar Anna på Katia och väntar på rätt tillfälle att bjuda ut henne på en dejt.

 Jag tyckte inte om den här filmen alls. Jag gillade inte huvudrollsinnehavaren och jag gillade inte typen av humor som hela filmen bygger på. Det fanns ingen romantik och ingenting kändes det minsta verkligt, utan bara påklistrat. Det kändes som att den som skrivit detta filmmanus ville att jag skulle skratta åt att Anna gick runt i en vaginadräkt och att hennes garage blev fullt av cigarettrök samtidigt som jag skulle tycka att det var djupt och tankfullt med det här spåret som tog upp varför hon inte vågade bli kär. Jag tyckte inte om något av det och det passade dessutom inte ihop. Den som gillade Itty Bitty Titty Committee kanske gillar denna film, för den tyckte jag var ungefär lika usel och meningslös.

 Sådär, då ska jag ställa in sågen i garderoben och gå vidare mot nya äventyr! Ha det fint movielovers!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar